Ekokem toimittaa Roihu-suurleirin jätehuolto- ja kierrätysratkaisut

Suomen kuluvan vuoden suurin nuorisotapahtuma Roihu-partioleiri kokoaa Hämeenlinnan Evolle yli 17 000 osallistujaa. Leirin kokoluokka ja sijainti asettavat kovat vaatimukset jätteidn tehokkaalle käsittelylle. Yhteistyö Ekokemin kanssa mahdollistaa Roihun jätehuollon toteuttamisen tehokkaasti ja kestävällä tavalla.

Kiertotalousyhtiö Ekokem auttaa Suomen Partiolaisia Roihu-suurleirin onnistumisessa järjestämällä koko leirin jätehuollon yhdessä leiriorganisaation kanssa. Ekokem huolehtii leirille asianmukaiset jätteiden keräysastiat ja hoitaa jätteiden kuljetukset sekä hyötykäytön materiaalina ja energiana yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa.

”Ekokemin kokonaisvaltainen jätehuoltoratkaisu on meille erittäin merkittävä apu ja samalla hyvin vaivaton toimintamalli. Saamme hoidettua kaikki jätehuoltoon, jätteiden lajitteluun ja kuljetukseen liittyvät asiat yhden yhteistyökumppanin kanssa, mikä säästää aikaa ja vapauttaa resursseja muihin asioihin. Tämä korostuu täysin vapaaehtoisista koostuvassa järjestelyorganisaatiossa”, kertoo Roihun jätehuollosta vastaava Laura Heikkinen.

”Kierrätys ja uusiokäyttö pyritään huomioimaan Roihulla mahdollisimman kokonaisvaltaisesti niin leiriä varten tehtävissä rakennelmissa kuin jätehuollossa. Yhteistyö Ekokemin kanssa varmistaa, että syntyvät jätteet käsitellään asianmukaisesti ja mahdollisuuksien mukaan myös uusiokäytetään sopivimmalla tavalla”, täydentää leirin ympäristöasioista vastaava Maria Rahkola.

Jätteiden syntypaikkalajittelua on voitu yksinkertaistaa, koska leirin sekajäte lajitellaan koneellisesti Ekokemin uudessa Ekojalostamossa Riihimäellä. Siellä erotellaan mm. muovipakkaukset, jotka jalostetaan Ekokemin omassa Muovijalostamossa edelleen uusioraaka-aineeksi muoviteollisuudelle.

”Yhteistyö partiolaisten kanssa konkreettisesti jätehuoltoon liittyen sopii täydellisesti Ekokemin vastuullisuusajatteluun sekä ympäristökasvatusta tukevaan avustustoimintaan. Sponsorointimme keskittyy nyt ja jatkossakin lasten ympäristökasvatukseen kaikissa toimintamaissamme. Uskomme, että ympäristöasioista huolehtimisen opettaminen lapsille ja nuorille kantaa pitkälle tulevaisuuteen”, kertoo Ekokemin yhteiskuntasuhteista vastaava päällikkö Auli Westerholm.

Ekokem on pohjoismainen kiertotalousyhtiö, joka tarjoaa ympäristönhuollon ja materiaalitehokkuuden palveluja. Ekokem tarjoaa kierrätys-, hyötykäyttö- ja loppusijoitusratkaisuja sekä maaperänkunnostuksen ja ympäristörakentamisen palveluja. Ekokem-konserni työllistää lähes 700 osaavaa ammattilaista Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Ekokem-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 258 miljoonaa euroa. www.ekokem.com

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on Suomen suurin nuorisojärjestö, jonka toiminnassa on vuosittain mukana yli 65 000 jäsentä. Maailmanlaajuisesti partiolaisia on noin 45 miljoonaa yli 200 maassa. Meillä olet osa maailmanlaajuista yhteisöä, jonka avulla maailmasta voi tehdä paremman paikan. Lähde mukaan seikkailuun osoitteessa partio.fi/liity

Roihu on järjestyksessään seitsemäs Suomen Partiolaisten kansainvälinen partioleiri eli Finnjamboree. Roihu-leiri järjestetään 20.–28.7.2016 Hämeenlinnassa Evon retkeilyalueella. Leirille on tulossa 17 100 osallistujaa, joista 3 000 on ulkomailta, noin 40 maasta. Seuraa Roihun tapahtumia Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa, SnapChatissa ja Medium-blogissa @roihu2016 #roihu2016 #mäoonliekeissä - roihu2016.fi