Roihu-leirin 18 000 partiohuivia valmistettiin kierrätysmateriaaleista

Suomen Partiolaisten suurleirin Roihun leirihuivit on tehty kokonaan ylijäämäkankaista. Yhteistyössä Sitran ja suomalaisen tekstiilialan yrityksen TouchPointin kanssa valmistettujen huivien avulla säästetään luonnonvaroja ja herätetään leirin osallistujat pohtimaan ekologisten valintojen merkitystä.

Suomessa 54 prosenttia jätteestä jää kierrättämättä tai käyttämättä uudelleen, ja paljon käyttökelpoista materiaalia menee näin hukkaan. Roihulla haluttiin vastata kestävän kehityksen haasteeseen ja valmistaa leirihuivit ylijäämämateriaaleista kiertotalouden hengessä.

Partiolaisen tunnistaa huivista, joten leirihuivilla on meille suuri merkitys. Partion tavoitteena on kasvattaa aktiivisia yhteiskunnan jäseniä. Myös ympäristön kunnioittaminen on toiminnassa oleellisessa osassa. Kierrätyshuivien avulla haluamme saada leiriläiset näkemään, minkälaisia vaikutuksia arjen valinnoilla on”, sanoo toinen Roihun leirinjohtajista Heikki Otsolampi.

Kierrättämällä säästettiin lähes 10 miljoonaa litraa vettä

Koska puuvillakankaan värjääminen kuluttaa paljon vettä, ei huivikankaita ole haluttu erikseen värjätä, vaan huiveja varten on etsitty valmiiksi sopivan värisiä kankaita. Kierrätettyjen ja valmiiksi värjättyjen kankaiden käyttö auttoi säästämään yli 9 700 000 litraa  vettä: saman verran kuin 60 000 suomalaista kuluttaa vuorokaudessa.

18 000 huivin valmistamiseen tarvittiin noin neljä kilometriä kierrätyskangasta. Materiaalit ovat kangastoimittajien poistuvia värejä, pakanpäitä, tuotannon ylijäämiä ja yrityksiltä käyttämättä jääneitä kankaita. Huivit on valmistanut suomalainen tekstiilialan yritys Touchpoint, jonka toiminta keskittyy kestävään kehitykseen.

"Olemme erittäin iloisia saadessamme olla mukana partiolaisten hankkeessa, jossa meillä yhdistyy yhteinen arvopohja. Lisäksi löysimme yhdessä uudenlaisen ratkaisumallin, josta syntyy toivottavasti monelle partiolaisille merkityksellinen muisto leiristä", sanoo TouchPointin toimitusjohtaja Outi Luukko

Kiertotalous perustuu tuotteiden uudelleenhyödyntämiseen

Roihun huivi on pilkahdus kiertotaloudesta, missä materiaalit ja arvo pysyvät kierrossa mahdollisimman pitkään. Hukkaa ja jätettä syntyy mahdollisimman vähän”, kertoo johtava asiantuntija Matti Aistrich Sitrasta.

Kiertotaloudessa yritysten toiminta voi perustua muun muassa tuotteiden huoltoon, uudelleenkäyttöön ja uudelleenvalmistukseen – ei niinkään tavaroiden myynnin kappalemääräisestä lisäyksestä. Kiertotaloudessa talouden ja hyvinvoinnin kasvu ei enää perustu luonnonvarojen liikakäyttöön.

Kestävien kulutustottumusten luominen on yksi kiertotalouden kehittymisen edellytys. Nuorten herätteleminen ajattelemaan asiaa rakentaa osaltaan yhteiskuntaa, joka toimii maapallon kantokyvyn rajoissa”, Aistrich jatkaa.

Hämeenlinnan Evolla järjestettävälle Roihu-leirille osallistuu 20.—28.7. yli 17 000 osallistujaa ja se on suurin nuorisotapahtuma Suomessa tänä vuonna. Kierrätys ja uusiokäyttö huomioidaan Roihulla myös esimerkiksi leiriä varten tehtävissä rakennelmissa ja jätehuollossa.

Lisätiedot:

Roihu 2016, leirinjohtaja Heikki Otsolampi, p. 050 618 60, heikki.otsolampi@roihu2016.fi
Sitra, johtava asiantuntija Matti Aistrich, p. 040 170 3535, matti.aistrich@sitra.fi
Touchpoint, toimitusjohtaja Outi Luukko, p. 0400 406 083, outi@touchpoint.fi (tavoittaa ensisijaisesti sähköpostitse)

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on Suomen suurin nuorisojärjestö, jonka toiminnassa on vuosittain mukana yli 65 000 jäsentä. Maailmanlaajuisesti partiolaisia on noin 45 miljoonaa yli 200 maassa. Partio on kaikille avoin harrastus, joka vaalii vastuuntuntoisuutta, ympäristön ja toisten ihmisten huomioimista sekä johtajuustaitoja. Partion tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista aktiivisia ja vastuullisia yhteiskunnan jäseniä. partio.fi

Roihu on järjestyksessään seitsemäs Suomen Partiolaisten kansainvälinen partioleiri eli Finnjamboree. Roihu-leiri järjestetään 20.–28.7.2016 Hämeenlinnassa Evon retkeilyalueella. Leirillä on 17 100 osallistujaa, joista 3 000 on ulkomailta, noin 40 maasta. roihu2016.fi

@Roihu2016: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, SnapChat, Medium-blogi

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on tulevaisuusorganisaatio, joka tekee töitä Suomen kilpailukyvyn ja suomalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Sitra ennakoi yhteiskunnan muutosta, etsii käytännön tekemisellä uusia toimintamalleja ja vauhdittaa kestävään hyvinvointiin tähtäävää liiketoimintaa. Sitra.fi

Touchpoint on suomalainen tekstiilialan yritys, jonka toiminta keskittyy kestävään kehitykseen ja uusien prosessien ja toimintatapojen kehittämiseen kiertotalouden edistämiseksi. Touchpoint.fi