Suomen Partiolaisten ja UPM:n MobiMetsä-mobiilipeli on uusi tapa nähdä metsä

4.7.2016

Juuri julkaistussa MobiMetsä-pelissä pelaajat tutustuvat puuraaka-aineen vastuulliseen käyttöön sekä yrityksen pyörittämiseen uudella tavalla. Suomen Partiolaisten ja UPM:n tuottaman mobiilipelin on toteuttanut kokenut suomalainen opetus- ja hyötypeliyritys NordicEdu. MobiMetsä-peli liittyy vahvasti partiolaisten heinäkuun Roihu 2016 –suurleiriin. Siellä peliä pelataan Roihun metsäisessä ohjelmalaaksossa. Lataa innostava ja hauska MobiMetsä nyt maksutta Apple Store-, Google Play- tai Microsoft Store -sovelluskaupasta! Peliä voi pelata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

”Peliä pelatessa todella oivaltaa, miten monipuolinen raaka-aine puu on. Ja lisäksi pelaaminen on hauskaa. Osa meistä harrastaa partiota ja pystyimmekin hyvin hyödyntämään omia partiokokemuksia pelin toteuttamisessa.”, NordicEdun toimitusjohtaja Tomi Kokkonen kertoo.

”Puusta voi valmistaa melkein mitä tahansa, ja haluamme kannustaa nuoria näkemään metsien monipuolisen ja vastuullisen käytön. MobiMetsää pelatessa oivaltaa hienosti puuraaka-aineen ja teknologioiden yhdistämisen mahdollisuudet. Lisäksi on hienoa, että peli vie ulos metsään tutkimaan oikeitakin puita.” UPM:n Puunhankinnan ja metsätalouden markkinointipäällikkö Paula Savonen iloitsee.

”Mobiilipelaaminen ei ensimmäisenä yhdisty mielikuvaan partiosta, mutta se on partiolaisille uudenlainen tapa oppia asioita ja antaa uusia eväitä partio-ohjelmaan”, Suomen Partiolaisten metsäkoordinaattori Jaakko Nippala toteaa.

MobiMetsän tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten metsäsuhdetta uudella tavalla. Pelin kohderyhmä on 12-15-vuotiaat partiolaiset. Se on hauska peli, joka koukuttaa kenet tahansa.

Peli tutustuttaa metsän monipuoliseen käyttöön

MobiMetsä-pelissä pelaaja perustaa oman metsäalan yrityksen ja valitsee sille tuotteen. Tuotetta kehitetään pelin aikana ja samalla tutustutaan metsätalouteen ja metsien hoitoon. Peli vie myös ulos luontoon, sillä pelissä edetäkseen pelaajan on tunnistettava ja valokuvattava oikeita puita.

Roihu 2016 Finnjamboreella MobiMetsä-pelin teema linkittyy vahvasti leirin metsäiseen ohjelmalaaksoon. Metsälaaksossa partiolaiset perustavat metsäalan yrityksen ja kehittävät puuraaka-aineesta ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Leiriläiset voivat käyttää MobiMetsä-peliä avuksi uusien tuotteiden ideoinnissa.

Roihu-yhteistyö on osa UPM:n ja Suomen Partiolaisten laajempaa yhteistyötä. Suomen Partiolaisten ja UPM:n yhteistyön tavoitteena on tukea nuorten metsäsuhdetta ja kannustaa näkemään metsä monipuolisena hyvinvoinnin lähteenä. Metsäisen mobiilipelin kehittäminen on konkreettinen tapa edistää tätä yhteistä tavoitetta.

Roihu 2016 -partioleiri on vuoden suurin nuorisotapahtuma Suomessa. Roihu kokoaa yhteen 17 000 partiolaista Hämeenlinnan Evolle heinäkuussa. Leiriläisistä noin 3000 saapuu ulkomailta. UPM:n ja Suomen Partiolaisten yhteistyö on osa UPM:n ”Biofore Share and Care” -ohjelmaa. Ohjelma keskittyy hankkeisiin, jotka ovat merkityksellisiä yhtiön liiketoiminnan ja vastuullisuustavoitteiden kannalta. Painopistealueet ovat Lukeminen & oppiminen, Paikallinen sitoutuminen, Vastuullinen veden käyttö ja Bioinnovaatioiden vauhdittaminen.