Yrityskylä ja Suomen Partiolaiset tarjoavat tuhansille nuorille yrittäjyystaitoja suurleirillä

Suomen suurin nuorisojärjestö Suomen Partiolaiset ja maailman parhaaksi oppimiskokonaisuudeksi vuonna 2014 valittu Yrityskylä yhdistävät osaamisensa ensi kesänä. Yhteistyö näkyy partiolaisten Roihu-suurleirillä toteutettavassa nuorten yrittäjyys- ja työelämätaitoja kehittävässä ohjelmassa.

27.4.2016

Yrityskylä ja partiolaiset tarjoavat ensi kesänä Roihu-suurleirille osallistuville nuorille mahdollisuuden oppia metsästä myös talouden, työelämän ja yrittäjyyden näkökulmasta. Leirillä toteutetaan Metsälaakso-ohjelmakokonaisuus, jossa vierailee leirin aikana yli kaksi tuhatta 12–15-vuotiasta partiolaista. Metsälaaksossa nuoret pääsevät itse ideoimaan metsästä saatavia tuotteita erilaisten asiakastoiveiden perusteella ja toteuttamaan näitä ideoitaan käytännössä. Tutuksi tulevat niin yrityksen perustaminen, tuotekehitys kuin markkinointikin.

”Yhteistyö Suomen Partiolaisten kanssa on ollut innostavaa ja heti alusta lähtien olemme pyrkineet konkreettisiin toimenpiteisiin. Uskon, että konkreettinen toiminta näkyy myös Roihu-suurleirillä toteutettavassa Metsälaakso-ohjelmakokonaisuudessa”, kertoo Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski.

Suurleirin jälkeen yhteistyötä on tarkoitus jatkaa eri puolilla Suomea muun muassa Yrityskylissä järjestettävien partiolaisten taitopäivien muodossa.

Yhteistyö kasvattaa aktiivisia kansalaisia

Partiolaisten ja Yrityskylän yhteistyö käynnistyi näyttävästi kesällä 2014 partiolaisten Suurjuhlassa Kouvolassa. Yrityskylä tarjosi noin kahdelle tuhannelle 12–22-vuotiaalle partiolaiselle ohjelmapisteitä, joissa ratkottiin yrityselämästä tuttuja haasteita.

Yrityskylän ja Suomen Partiolaisten yhteisenä tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten valmiuksia yhteiskunnan jäsenenä toimimiseen.

”Suomen Partiolaisten ja Yrityskylän yhteistyö pyrkii tiivistämään vuorovaikutusta virallisen koulutusjärjestelmän, järjestöjen ja työelämän kesken tarjotakseen nuorille riittävästi tietoja ja taitoja aktiivisina yhteiskunnan kansalaisena toimimiseen”, kertoo partiokasvatuksesta vastaava hallituksen jäsen Ida Ringbom Suomen Partiolaisista.

Toiminnallista partiolaisten taitopäivää testattiin viime syksynä Helsingin Yrityskylässä. Tarpojien taitopäivä -kokeilu toteutettiin Yrityskylän ja Pääkaupunkiseudun Partiolaisten yhteistyönä. Päivän aikana 12–15-vuotiaat nuoret partiolaiset eli tarpojat pääsivät pohtimaan varainhankintaa ja tuotekehittelyä ohjelmointiyritys Futuricen johdolla.

”Yrityskylän kanssa toteuttavalla yhteistyöllä voimme entisestään kehittää partio-ohjelmaan kuuluvaa talouskasvatusta sekä lisätä nuorten työelämätaitoja”, Ida Ringbom iloitsee.